söndag 15 december 2019

5 mindre fel och 5 rätt som jag gjorde sedan jag började investera i aktier och med aktiehandel




Under 2019 blev jag mer och mer intresserad av att investera pengar i aktier. Det var inte fören jag skulle börja på min nya jobb i Augusti som jag bestämde att det var dags köra igång aktiehandel efter att jag fått min första lön från nya jobbet. Jag kollade online efter bolag som jag vill investera i och som känns säkra samtidigt som jag även läste på lite mer om rekommendationer rörande investeringar i aktier & fonder.

Den 3 September registrerade jag mig hos Avanza som är en plattform där man kan investera i aktier och fonder men även spara pengar.  Under en hel vecka surfade jag omkring och försökte förstå bättre deras plattform. Samtidigt som jag lärde mig hur det funkar och vad olika saker är så tittade jag mer på intressanta företag, sparade de i mina bevakningar och även satte på kurslarm på vissa bolag.

Den 10 september satte jag in pengar från min bank till Avanza genom en betaltjänst som de har implementerade i deras plattform som heter Trustly. Nämner den bara för att jag älskar den så mycket eftersom pengarna kommer över till Avanza oftast inom ett par minuter.
Min plan har sedan start varit att sätta igång samtidigt som jag läser böcker om aktier och även online för det är så jag kommer lära mig snabbast. Gör jag någon stor fel så får jag en bra läxa som jag inte kommer upprepa. Som tur så har jag inte gjort några stora fel som resulterat i stora läxor men jag har gjort en del små fel och rätt som jag vill dokumentera med här.


Så jag tänker börja först med felen.

5 av mindre fel som jag gjorde när jag började med aktier


  1. Jag gjorde mina första två köp av aktier vid helt fel tidEn av felen som jag gjorde var att jag inte kollade på vilka månader brukar vara sämsta månader för aktierna. Jag googlade detta efter att min portfölj var väldigt mycket i minus. Jag insåg då att Augusti-Oktober är en av de sämsta månaderna (jag började investera i september). Hade jag köpt 2 veckor senare så skulle det varit mest perfekta timingen någonsin men jag är ändå glad att jag gjorde detta fel för att jag lärde mig något nytt väldigt snabbt.
  2. Min fördelning av aktier var helt fel vilket resulterade i att portföljen var över 2 000kr i minus en dag
    Jag började med att investera direkt runt 80% av pengarna som jag satte in på ett företag. När jag senare satte in mer pengar så fortsatte jag satsa mest pengar på det bolaget. En dag så kom just det bolaget ut med en vinstvarning att deras försäljningssiffror kommer vara mindre än planerat på grund av leveransförseningar från en av deras externa leverantörer. Deras aktier rasade nästan 40kr på ett par dagar och det var inte kul. En dag när jag kollade så var jag i minus 2 000kr.
    head feels GIF
  3. Jag kollade inte på vilken marknad aktierna ligger & köpte aktier försent
    Avanza erbjuder till alla sina medlemmar 500 courtage fria köp per år på Stockholmsbörsen så länge man inte uppnår 50 000kr värde på sitt konto. Jag såg info om två bolag där värdet av aktierna hade åkt upp väldigt mycket på ett par dagar. Jag agerade impulsivt och köpte deras aktier. Efter 1-2 dagar så var mitt konto i minus och jag insåg då att jag hade betalat courtage för dessa. Värdet på dessa aktier har knappt gått upp sedan dess och jag vill inte sälja med förlust även om det är inte mycket som jag skulle förlora.
  4. Jag fick panik och sålde en av aktierna som jag senare köpte tillbaka för lite högre pris
    Detta var min första månad. Kursen var så skakig och höll på att gå ner för att sedan gå upp men ändå att jag var i minus och därefter gå ner. Efter att det pågått så flera dagar och kursen steg över inköpspriset så sålde jag aktierna. Kursen fortsatte att öka och jag ångrade mig så mycket att jag sålde. Nästa gång kursen var nere i närheten av priset som jag sålde för så köpte jag igen. Den fortsatte åka ner men jag bestämde mig självklart att inte sälja på ett väldigt bra tag utan fortsätta investera i detta bolag.
  5. Jag satt fastklistrad och kollade varje 5-10 min kurserna och värdet på aktiernaDet var så spännande och kul att börja med aktier att jag ständigt kollade hur det står till med aktiekursen på de aktier jag köpt. Det tog förmodligen en 1-1.5 innan jag insåg att det var dumt kolla ständigt på det. Just nu så kan jag kolla allt ifrån 2 gånger per dag till ca 4 gånger per dag. Jag kollar på väg till jobbet och tar screenshots på var det börsen stängde. Kollar på ett par av aktier och kommentarer som man har lämnat. Under dagen tittar jag väldigt snabbt bara för att se hur det går. På slutet av dagen kollar jag hur kursen har varit och om något har förändrats därefter kollar jag på nyheter som kommit rörande aktier som jag har i portföljen.
stock market stocks GIF by National Geographic Channel


Jag har gjort så klart många fler fel men de är ännu mindre och inte ens värda att nämnas.
Som jag nämnde så gjorde jag rätt saker också så det är självklart att jag ska nämna de också.


5 rätt saker som jag gjorde när jag började med aktier

Well Done Applause GIF by Friends
  1. Jag sålde aldrig mina aktier med förlust
    Som jag nämnde i listan med felen så var jag vid ett tillfälle i minus 2 000kr. Som tur så kunde jag kontrollera mig och sålde inte dessa aktier för att jag tror på dessa företag och att kursen kommer vända förr eller senare.
  2. Jag började med att investera i stora företag som är säkrare
    Det kändes ganska svårt för mig att investera i bolag som är små eller väldigt unga. Jag började med att investera i bolag som var 20+ år gamla och deras produkter säljs världen över.
  3. Jag började sätta stop-loss på vissa aktier
    Nu är jag ganska ny och har inte full koll om alla plattformar och banker har en stop-loss funktion men jag är så glad att detta finns hos Avanza. Jag har köpt aktier i ett par bolag där kursen åkt ner ganska mycket. Senast som stop loss trigger aktiverades var när jag tecknade K-Fastigheter. Så fort aktierna satt på min konto och jag såg kursen så satte jag en trigger så att om kursen började åka ner vilket brukar hända så skulle en stor av dessa aktier sälja. Du kan läsa mer om just K-Fastigheter i en av mina tidigare inlägg som heter 'Hur jag tjänade 1 680kr på 5min'.
  4. Jag började dokumentera alla köp och dokumentera allting mer för en bättre översikt över alla aktier & utdelningar
    Jag känner stolthet över att jag fattade detta beslut väldigt snabbt efter att jag började med att investera i aktier. Tack vare detta så har jag fullt koll över läget på mina aktier, var jag har investerat, vad jag vill investera i, hur mycket i utdelning jag kommer få och när utdelningarna sker. En stor del är automatiserad så att den både drar in data om aktier från Google och sedan så behöver jag bara uppdatera antal av aktier och kursen som jag köpte för.
  5. Jag bestämde mig för att handla bara aktier som ligger på Svenska börsmarknader i början
    Tanken bakom detta är helt enkelt att köra igång och lära mig först Svenska marknaden. Samtidigt så betalar jag ingen courage hos Avanza för tillfället som ny användare och då har jag mindre att förlora på det.
Har du några frågor eller tips. Lämnar jättegärna en kommentar nedan så lovar jag att svara på den.


Följ mig

Vill du följa min resa så är du mer än välkommen att prenumerera på mitt nyhetsbrev.
Du kommer bli informerad om senaste blogginlägg och tips som rör finanser & investeringar.
Ändrar du dig senare så kommer du alltid kunna avprenumerera genom avprenumerera länken som alltid finns med i alla mina nyhetsbrev.
Klicka här för att prenumerera på mitt nyhetsbrev


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar