onsdag 18 december 2019

Vad är stop-loss/trigger och varför bör man använda den ?

Innan jag började med aktierna så trodde jag alltid att man behövde dyra program som man använder för att minska på riskerna och kunna t.ex. sälja eller köpa i tid. Som jag tidigare berättade så hade jag testat ganska mycket på Avanza när jag skapade mitt konto. Det tog inte länge innan jag hittade en ny funktion där som heter Stop Loss som fick mig och undra vad är en stop loss och vad gör man med den. Jag insåg ganska snabbt att det var en funktion som skulle hjälpa mig hålla mina investeringar säkrare även när jag är borta från datorn längre tid.

Här kommer lite mer information om Stop Loss och hur det funkar idag 2019/2020 på Avanza.

Vad är en Stop Loss?

En stop-loss eller även trigger som det kallas också är en funktion som man kan ställa in så att den bevakar åt dig kursen. När reglerna från stop loss/trigger uppnås så skickas en order till marknaden att antingen köpa eller sälja antal av de aktier till kursen som du redan bestämt.

Just Avanza som jag handlar aktier genom har idag 4 olika triggertyp när det kommer till Stop Loss, dessa är:

  1. Standard (S)
  2. Glidande (G)
  3. Trigger utan order
  4. Order utan trigger
Jag själv använder för det mesta standard trigger. 
Längre ner kommer jag förklara lite mer hur dessa första två funkar främst. De sista två har jag inte testat än men har läst om hur de funkar och varför man ska använda de.

Stop Loss eller Triggers underlättar för dig att sälja och köpa aktier vid rätt tillfälle. Om du är inte vid datorn/mobilen och din trigger regler matchar resultaten som du valt så skickas en order till marknaden.



Vad är en Standard (S) stop loss trigger och varför ska man välja den?

En standard trigger låter dig bestämma en exakt pris när du vill skicka in order och för vilken pris. Det kan vara t.ex. att om aktierna når en viss kurs så ska trigger skickar order för en specifikt pris som du själv väljer.

Detta skulle jag nog säga att man ska använda som nybörjare. Lägger du att om kursen åker ner till viss summa att du köper den så kan du få in en del aktier till rätt bra pris ifall du siktar in bra och överdriver inte.  Se även till att det är inte samma summa för när order skickas och hur mycket kursen för aktien är för att då har priset förmodligen förändras och du hittar inte direkt någon att sälja till.
Du kan även senare skapa en trigger som säljer till en annan kurs. Det går även att skapa olika trigger träd hos Avanza för att göra trigger efter trigger.


Exempel:
- Skicka in order när kursen når 288,90 att köpa 50 aktier med styck pris 289kr
| - Skicka en order när kursen når 300,25 att sälja 35 aktier med styck pris 300kr
  | Skicka en order när kursen når 2
  | - Skicka en order när kursen når 310




Vad är en Glidande (G) stop loss trigger och varför ska man välja den ?

Detta funkar lite annorlunda till skillnad från standard stop loss trigger.
Istället för att du ska bestämma en absolut fast kurs så bestämmer du hur mycket kursen ska förändras och så fort den vänder så börjar den räkna tills man den ramlar x antal kronor som du bestämt. .

Exempel: Du har redan köpt 100 H&M aktier för 190kr och vill helst säkra upp om kursen går ner. Du går till Avanza, H&M aktierna och klickar på sälj > Stop loss, där inne väljer du:
Följ kurs = Uppåt
Max förändring ned = 8 SEK
Trigger gilltig = 35 dagar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar