fredag 29 november 2019

Hur jag tjänade 1 680kr på 5min

Under senaste veckor har jag sett mer och mer på Avanza, Instagram och finans webbplatsen om K-Fastigheter's börsnotering. En av mina kollegor mejlade även över ett nyhetsbrev där man spekulerade att priset kommer hoppa högt uppe då det är väldigt mycket som det skrivs om det företaget och väldigt många har valt att investera.

Även om många var på tåget och tecknade så ville jag först gå igenom lite mer information och göra en snabb analys själv. Efter att ha lagt ner lite tid att titta på dokumenten om företaget och risker så bestämde jag mig att köra på detta. Jag valde att teckna 100aktier som hade kurs 105kr. Vi hoppades på att man skulle öppna på runt 115kr vilket skulle i resultera i 1 000kr vinst om man sålde direkt.

Imorse blev det dags för K-Fastigheter's handelspremiär på Stockholmsbörsens midcap-lista. Runt 08:40 såg jag på mitt Avanza konto att man dragit 5 250kr för 50kr då de inte kunde tilldela mer p.g.a. stort intresse. K-Fastigheter verkar ha lottat ut vem som får aktierna då vissa som tecknade igår kväll fick t.ex. 50st aktier medan vissa som tecknade för länge sedan inte fick några.

Klockan blev 9 och när jag tittade på Avanza så låg kursen på 149kr vilket är en sjuk summa och vilket betyder att om man sålde 50st aktier då så kunde man landa på 2 200kr vinst. Jag satte istället direkt en stop loss för att sälja 40st aktier ifall det skulle åka ner till 147kr.

09.05 såldes 40st aktier för 5 880kr med kurs 147kr vilket resulterade i 1 680kr

De 10st aktier som är kvar planerar jag behålla längre tid så det ska bli kul följa och se kursen hur den utvecklas.

Notera att det är inte rekommenderat att investera kortsiktigt för att det finns stora risker. Allt som du själv gör och köper är ditt eget ansvar. För mig var detta första gången jag körde kortsiktigt och resten av aktierna på min konto är inköpta som en långsiktigt investering.


Vill du också börja investera pengar i aktier och fonder eller kanske vill du kanske öppna en konto på Avanza  ? Klicka här för att gå till Avanza och registrera dig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar