lördag 15 februari 2020

Vad är en skyddsvägg i livet och varför jag tycker de är nödvändiga


Jag har gjort otroligt många fel i livet vilket jag är otroligt glad över för att annars skulle jag inte haft denna erfarenhet. Som tur så har jag människor som stött mig också och dessa fel har inte varit för överdrivet stora som de kunnat vara.

Under en tid i mitt liv så har jag varit i plus runt 150 000kr och under en annan tid efteråt så var jag i minus runt 100 000kr och båda har varit under tiden där jag ändå tjänade överdrivet små summor med mitt företag. Det har varit då bara att vara tyst och fortsätta jobba på att gå från negativ till 0kr och därefter bygga positiv kassaflöde. Detta har fått mig att inse hur jag kunde undvikit detta helt eller hur jag kunde varit i mycket mindre dåligt situation om jag planerat och förberett olika sätt för att skydda mig från såna situationer.

En dag när jag har barn så kommer jag definitivt lära upp de om att de måste bygga skyddsväggar för att hålla sig på det säkra sidan om allt börjar gå åt helvete och att de definitivt måste ha ett par skyddsväggar innan de flyttar hemifrån.

Så låt oss börja med den viktigaste frågan.

Vad är en skyddsvägg

Föreställ dig att varje liten kostnad eller problem är en liten kula och varje stor kostnad eller problem är en stor kula från en riktigt farligt vapen som kommer från samma riktning alltid. I livet så dyker det ständigt massa saker som vi måste betala och även massa problem. Ibland så kan det dyka upp och ibland flera av dessa, ibland så är det mindre och ibland större kostnader och problem. En skyddsvägg skyddar dig då och minskar på risken att dessa problem påverkar dig och ditt liv negativt. 

Räcker det att ha en enda skyddsvägg i livet

Nej, nej, nej. En enda skyddsvägg kan aldrig säkert skydda dig 100% från vilken som helst problem men den kan skydda dig från mindre problem ett tag.

Eftersom det dyker ständigt upp saker som vi måste betala och lösa så är det därför alltid bäst att ha flera skyddsväggar så att även om en vägg faller så kommer de andra bakom skydda dig och dämpa på kulans kraft under tiden som du bygger en ny skyddsvägg. Du kan även bygga bredare skyddsvägar så att du kan skydda andra nära och kära.


Lämna jättegärna en kommentar, skulle vilja höra vad du tycker om mina tankar om detta.
Berätta gärna även om du har några skyddsväggar själv och vad kallar du de ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar