torsdag 21 november 2019

Tankar och planer om Svenska aktie utdelning varje månad och företag med kvartals utdelning


Jag har inte hållit på med aktier jättelänge som jag nämnde i mitt förra inlägg men har insett en grej nu efter ett tag. Utdelningar kommer vara jätteviktiga för mig om jag ska kunna utveckla min portfölj snabbare. Ett par personer som jag snackat med om aktier har sagt att jag inte bör tänka på utdelningar utan hitta ett företag som kommer växa men jag tror starkt att utdelningar kommer spela stor roll i att accelerera från 0 till 93 miljoner.

Idén kom någon vecka efter att jag upptäckte en kille som heter Andrei Jikh på YouTube.
I en av hans videos pratade han om hur han får betalt varje månad från dividents (utdelningar).
Just när jag såg den videon så minns jag att jag Googlade lite på olika saker så som:

  • Svenska företag med utdelningar varje kvartal
  • Lista på Svenska börsnoterade företag som har utdelningar per kvartal
  • Företagslista över Svenska företag med kvartals utdelningar

Jag hittade då till ett par ställen där de skrev att Svenska företag väldigt sällan ger kvartals utdelning och att det är istället mycket mer vanligare i USA. I Sverige är det vanligt att företagen har antingen årlig (1 gång per år) eller halvårs (2 gånger per år) utdelning. Det var inte helt fel men jag lyckades efteråt hitta en del företag som har kvartals utdelning.

Vilka Svenska företag har kvartals utdelning och hur hittar man de?

Igår satt jag och skannade av nätet efter företag som har kvartals utdelning och märkte en grej. Alla som jag hittade med kvartalsutdelning var preferensaktier. Ikväll så satt jag på Avanza och gick igenom listan med alla aktier där jag sökte upp PREF för att visa bara preferensaktier. Jag upptäckte att här var det tvärtom från vanliga aktier, det var egentligen väldigt ovanligt att en PREF aktie inte hade en kvartalsutdelning.

19/29 preferensaktier kommer ha haft 4 gånger utdelning under 2019.
3/29 kommer ha haft halvårsutdelning under 2019 men har däremot haft kvartalsutdelning under tidigare åren.
3/29 kommer ha haft års utdelning under 2019.
4/29 har ingen utdelning alls och verkar så små att det är under 15 ägare som varje enskild aktie har.

Vad är preferensaktier ?


Klicka här för att läsa mer om preferensaktier på Avanza.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar