onsdag 27 november 2019

Mina banker, bankkort och fördelning

Som jag nämnde i en av mina förra blogginlägg med budgettips så har jag flera banker som jag använder idag. I denna inlägg kommer ni kunna läsa lite mer om de. Notera att det är inte alla mina banker och att jag inte kommer inkludera med namnet på vissa av de för att jag inte vill att.


Nordea

Hit kommer min lön först och Nordea funkar egentligen mer som en tratt.
Jag skickar härifrån pengar till de olika bankerna och . När jag fick min första lön så låg Emergency/Nödsituations pengarna på Nordea men sedan så insåg jag att det är superdumt att ha de där för att Nordea erbjuder ingen sparränta. Efter att ha tittat på flera möjligheter så la jag till slut över de till Bank Norwegian Sparkonto som idag erbjuder 0,70% inlåningsränta. Det som var viktigt för mig är att om jag lägger mina emergency pengar någonstans att jag får åtminstone lite ränta på det för att jag lånar ut de ändå till banken, men det är samtidigt superviktigt att jag kan ta ut de inom 24-1-2 arbetsdagar ifall det skulle vara en nödsituation.

Jag lägger oftast över till Nordea pengar från mitt eget företag som jag tar ut om de ska delas upp annars skickar jag direkt de till min Bank Norwegian konto.

Bank Norwegian (Kreditkort)

Detta är min favoritbank för tillfällen och jag använder deras kort oftast för att betala privat de flesta saker.  Anledningen till varför detta är min favoritbank är på grund av deras cashpoints.
Varje gång jag betalar något med mitt kort så tjänar jag pengar från varje köp. Idag så ger de tillbaka 0,5% (upp till 100 000 SEK per år) från varje köp vilket är mindre bra än för 1 år sedan när de gav 1% från varje köp. Det är främsta anledning varför jag skaffade American Express för inte så länge sedan för att testa och se vilken kort & bank som är bättre för mig. Älskar även att det är upp till 6 veckors räntefri kredit, inga avgifter vid kontantuttag i hela världen

Jag flyger i 9 av 10 fallen med Norwegian och då är det superskönt att kunna använda dessa poäng som jag tjänat ihop och betala med de istället för att behöva betala med mina pengar, så det är en del jag sparar. Sedan är det också alltid skönt att de inkluderar med reseförsäkring och avbeställningsskydd om man köper med deras kort.

Klicka här för att skaffa Bank Norwegian kortet och spara pengar.

Bank Norwegian Spar

Detta är egentligen bara en emergency/nödsituation konto. Går det väldigt dåligt för mig med något, går något sönder, måste jag resa någonstans direkt nu men jag har inte så mycket pengar på mina andra konton så kommer jag jag ta ut härifrån. Detta konto är alltså inte för att dra pengar från om mina vänner ska resa till t.ex. Spanien och jag har inte pengar utan när det är något super allvarligt och super viktigt.

Denna blogg heter jo 0 till 93 (Noll till 93 Miljoner kronor) och som jag nämnde i min första inlägg så var jag inte på noll kronor utan helt under noll kronor. Jag har varit i såna situationer att jag behövde pengar men att jag inte hade det för annat och jag hatar bara den känslan att inte kunna hjälpa eller finnas där för någon för att det är kört för mig finansiellt. Never again.

Dreams

Detta fungerar som en sparbank för mig. Jag sätter upp olika mål och sedan sparar där. Jag använder den mer för fritid och aktivitetsmål, så det kan vara resor, presenter och annat liknande som jag sparar pengar till. Fram tills nu har jag t.ex. sparat till körkortet och ska snart köra igång att plugga för det börjar bli dags att skaffa den också. Från vad jag förstått så kan man skapa oändligt med mål hos de och en annan skön grej är att om det står längre tid så har de sparränta.

Läs mer om Dreams appen på deras webbplats genom att klicka här.

American Express (Kreditkort)

Jag är ganska ny med American Express. Jag skaffade deras Green Card för att jag var inte helt nöjd med att Bank Norwegian tog ner från 1% till 0,5% pengar som man fick tillbaka på alla köp med kortet.  Så för tillfället håller jag på att testa och se hur allting funkar med Amex, hur mycket jag kan få tillbaka genom deras poäng och även om det är mer värt att betala med den mer oftare.



Resten av bankerna vill jag inte avslöja. Du känner förmodligen till alla de men vill bara inte att man ska veta var jag har alla pengar av säkerhetsskäl. Det gäller både banken där mitt företagskonto men resten av privata konton.


Skulle du ha några frågor så är du mer än välkommen att lämna en kommentar nedanför så lovar jag att svara på den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar