måndag 18 november 2019

Från början på 0 med jobb, Aktier och fonder




Företaget som jag haft nu flera år har inte omsatt så mycket även om det växer 25% per år i omsättning. Eftersom jag låg ganska mycket i minus p.g.a. flera anledningar (kanske mer om det i någon av framtida inlägg) och även hade en kreditkort där jag var i minus så behövde jag ta tag i detta.

För att snabba upp och underlätta processen en av alternativen som jag hade på listan och som det blev till slut var att börja ett fulltids jobb. Fördelen med det är att jag kan jobba vidare med eget och allt som kommer in där.

Hur jag började med aktier och fonder
Under Augusti månad började jag med en fulltids jobb som jag skrivit på avtal att jobba 6 månader då en annan person har ledigt och jag byter ut den personen. Tanken med detta är att att investera en stor del av lönen i företaget och även på annat håll som aktier & fonder som skulle få mina pengar att växa.

Jag tittade och pratade en del med olika personer om vilka tips de har på böcker, var jag bör köpa aktier ifrån och även vilket typ av konto jag bör ha där. Ett tips som jag fick då även var att jag bör hålla koll på aktier i början innan jag börjar investera för att inte göra några fel. Detta är något som jag tycker är helt fel både att ha hört från en hel del andra men även upplevt lite saker.


Insättningar & aktie och fond köp September 2019
Den 10 September satte jag in 3 200kr och köpte lite aktier 9 aktier i 2 företag och 1 fond. Den 20 September valde jag att lägga in 1 500kr mer och lägga det på 38 andra aktier i 3 företag och samma fond som tidigare. Den 23 September satte jag in 300kr till så att jag kunde köpa mindre värda aktier, då blev det 8 aktier i 3 företag. Här gjorde jag ett fel av att köpa aktier i två företag då jag agerade på infon som kom upp på Avanza och då var det redan för sent självklart.
Den 25 September la jag in 3 221kr till på mitt Avanza konto och satsade nu på att köpa 42 aktier i 4 företag och samtidigt även en del av samma fond som tidigare.

Insättningar & aktie och fond köp Oktober 2019
Den 1 Oktober agerade jag och satte in 2 500kr som jag sedan köpte med 8 aktier i 2 olika företag. Dagen efter den 2 oktober satte jag in 4 100kr till och köpte 56 aktier i 5 företag under den 2 oktober blev det även utdelning och jag fick 6,60kr.  Den 7 Oktober fick jag panik och sålde en del av mina aktier (5st) för ett företag. Jag köpte 14 st aktier i ett annat stor Svensk företag den 8 Oktober som jag analyserade 0 och tänkte bara att det var stort företag men insåg senare mitt misstag. Den 15 Oktober fick jag utdelning på 21kr för aktierna som jag köpte 8 oktober och under dagen sålde jag även 20 aktier för ett företag som jag köpte tidigare. Den 16 Oktober sålde jag två till aktier i ett annat företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar