söndag 24 november 2019

Finans budget tips

Imorgon är det den 25 November vilket betyder att lönen kommer in till kontot då.

För att hålla koll på finansen och för att inte spendera för mycket pengar skapade jag en budget dokument när jag började mitt jobb i Augusti. Anledning till det är för att jag märkt att jag är väldigt kass på att hålla koll på pengar om jag inte skriver ner det. Jag spenderar då pengar på många andra saker som jag inte behövt eller som det inte var läge för.

Som farbror Warren Buffett säger
“Do not save what is left after spending; instead spend what is left after saving.” - Warren Buffet 
Min budget är egentligen skapad i en Google Sheets dokument vilket underlättar att få ännu bättre koll men även göra ändringar smidigare och snabbare. Jag har skapat olika kategorier, antal procent av lönen som jag vill lägga på olika kategorier och hur stor summa i kronor är dessa procent. Ändras min lön så räcker det bara uppdatera delen hur stor lön jag har så uppdateras resten av fälten. Det finns även ett nytt blad för varje nytt månad som kommer. I framtiden planerar jag uppdatera den för att göra den ännu grymmare eftersom jag kan se ett par problem med den när jag senare har budgetblad/budget sheets för 15+ mån.  Mer om budgeten senare i framtiden och ser jag en intresse längre in i framtiden av Google Sheets dokumentet så är det möjligt att jag delar den med er.

Jag har även flera banker som jag har för olika syften och som är för de olika kategorier i min budget.
Så fort lönen kommit in lägger jag över de olika summor från budgeten till de olika banker vilket gör det ännu lättare att följa budget och inte behöva gå in i budget dokumentet för att kolla varenda gång jag gör köp.


Jag ångrar att jag aldrig skapade en budget tidigare i mitt liv men förstår att det skulle varit ganska svårt t.ex. när jag var yngre för att jag hade en superdålig disciplin och ville testa på massa nya saker. Hade jag haft en budget och disciplin så hade jag haft minst 1 miljon kronor på kontot redan nu däremot inte en sån erfarenhet inom olika områden. 

Under kvällen kommer jag sitta och planera lite mer min framtid och hur jag ska gå tillväga när mitt avtal går ut på nuvarande jobbet. Jag kommer även gå igenom vilka aktier jag ska köpa härnäst med pengarna från lönen som kommer imorgon.

Har du några frågor så får du mer än gärna lämna i kommentars fältet nedan och jag lovar att svara. 

Ha en fin söndag !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar